Kunst, Ondernemen

De gezichten achter het Kunst & Antiek Weekend

Al ruim twee decennia vindt in de Grote Kerk Naarden het toonaangevende Kunst & Antiek Weekend plaats, dat vandaag voor de 21ste keer wordt georganiseerd. Edith en Johan Rissik van Interevent uit Hilversum zijn de bedenkers en drijvende krachten achter dit succesvolle evenement. “Het organiseren van high-end evenementen zit ons in het bloed.”

DIT IS HOLLAND

Het begon allemaal met de oprichting van de Stichting Grote Kerk Naarden, in 1993. De statige kerk in de vesting bood een prachtige ambiance en volmaakt decor voor een high-end sfeerbeurs in aanloop naar het ‘Festive Season’. Johan en Edith Rissik waren de uitgelezen kandidaten om deze beurs te organiseren. Het stel kende elkaar van de Hotelschool in Lausanne en beiden hadden hun sporen verdiend in functies bij onder meer Hilton International en Jan Tabak. LaTable werd vanaf het begin een succes en al snel opperde het bestuur om ook een antiekbeurs in de kerk te organiseren. Het net opgerichte InterEvent had er wel oren naar en voor eigen rekening en risico vond in 1997 de eerste editie plaats, met een kleine veertig deelnemers. In de loop der jaren heeft het evenement zich ontwikkeld tot een sfeervolle en landelijk bekende kunstbeurs met oude, moderne en hedendaagse kunst. Traditiegetrouw in het laatste weekend van januari, dus in 2018 van 25 tot 28 januari, wordt het Kunst & Antiek Weekend voor de 21ste keer georganiseerd, ditmaal met het thema “Dit is Holland”, met meer dan vijfenzestig deelnemers.

FRISSE INVULLING

“Sinds de oprichting van InterEvent zijn we ons volledig gaan toeleggen op het ontwikkelen en organiseren van toonaangevende publieksevenementen”, vertelt Johan. Verschillende Buitenbeurzen,  Het Juweel; eerst in Kasteel de Hooge Vuursche, later op Slot Zeist, en nu in Driebergen en Rotterdam. We hebben erg veel gedaan in de afgelopen jaren. Vooral het ontwikkelen van nieuwe concepten vinden we heel erg leuk.” Het Kunst & Antiek Weekend is natuurlijk geen nieuw concept meer, maar InterEvent probeert wel jaarlijks een nieuwe en frisse invulling te geven aan het  evenement. “Dat is in deze veranderende markt altijd weer een uitdaging”, zegt Rissik. “Bij het Kunst & Antiek Weekend hebben we de laatste editie, in verband met het 20-jarig jubileum, het thema ‘20’ nadrukkelijk neergezet. Het leuke was dat de deelnemende exposanten daar allemaal een eigen invulling aan hebben gegeven. Dit jaar hebben we gekozen voor het thema ‘Dit is Holland’. Ook daar  spelen de deelnemers weer heel creatief op in. Naast hun vaste collectie tonen zij onder meer  Hollandse meesters, Hollands zilver, Hollandse meubelen, schilderijen met Hollandse luchten,  Hollandse tulpenvazen, Hollandse glaskunst, Hollands juwelenontwerp, Hollandse kunstenaars, en ga zo maar door. Het wordt dus echt een weekend vol Hollands glorie in Naarden!”

KEURING DOOR EXPERTS

De kunstbeurs staat bekend om de hoge kwaliteit van het geëxposeerde. “Aanvankelijk was het uitsluitend antiek, maar op een goed moment kwam daar ook hedendaagse kunst bij. Dit jaar hebben we voor het eerst ook fotografie in het beursaanbod”, vertelt Rissik. InterEvent bepaalt niet uitsluitend zelf wie deel mogen nemen aan de beurs; er is een goed adviserende deelnemerscommissie. “Dat is een klankbordgroep die zich buigt over kwaliteit en authenticiteit. We besteden enorm veel aandacht  aan het deelnemersveld. We gaan naar alle Nederlandse en Belgische beurzen om te kijken wat er speelt en ik ga uitgebreid op bezoek bij de deelnemers en potentiële deelnemers. Bovendien worden de collecties gekeurd door experts. Er is voor de opening van het Kunst & Antiek Weekend altijd een  soort ’tussen kunst & kitsch-team’ dat het complete aanbod controleert. De zilvermerken moeten kloppen, de schilderijen moeten natuurlijk echt zijn, een object mag gerestaureerd zijn, maar binnen hele strenge spelregels. Zo kunnen we instaan voor de hoge kwaliteit die we beogen en zijn de kopers verzekerd van de authenticiteit.”

 

Dit artikel verscheen eerder in Gooische Tam Tam Magazine, winter 2017/2018.

25 januari 2018

Door

Sarah Saarberg Hoofdredacteur Gooische Tam Tam


Like Ons Op Facebook
Facebook Pagelike Widget
Over de Gooische Tam Tam
De Gooische TamTam is het grootste en populairste platform in het Gooi, voor alle leuke nieuwtjes, horeca, winkels, ondernemers en events in ‘t Gooi en omstreken.

Doormiddel van verschillende rubrieken, zoals agenda lifestyle en nieuws uit bereikt de Gooische TamTam per maand ca. 50.000 bezoekers, 18.000 Facebookers, 4000 Twitteraars, 2500 Google+ en 2000+ Linkedin contacten afkomstig uit ‘t Gooi.